Ομιλήτρια : Φίλη Χριστίνα, τ. Καθηγήτρια Ε.Μ.Π και ιστορικός των μαθηματικών.
Μέρος, ώρα : Τετάρτη, 20 Δεκεμβρίου, 2023, Αίθουσα Σεμιναρίων του Τομέα Μαθηματικών ΣΕΜΦΕ, κτ. Ε΄, 2ος όροφος, Ώρα: 12:30
Περίληψη : ”Με την εγκαθίδρυση των Βαυαρών επιτακτική αναδύθηκε η ανάγκη θέσπισης τεχνικής παιδείας στο νεοσύστατο ελληνικό κράτος. Ο Φρ. φον Τσέντνερ το 1837 συλλαμβάνει την ιδέα για την ίδρυση τεχνικού σχολείου, το οποίο θα λειτουργούσε μόνο τις Κυριακές και τις εορτές. Τα διδασκόμενα μαθήματα ήταν στοιχειώδη αριθμητική και γεωμετρία, ιχνογραφία , στοιχεία γραμμικού και ελεύθερου σχεδίου κ.α. Δίδασκαν οι αδελφοί Ηansen, o ίδιος o Zentner και αρκετοί αξιωματικοί. Κατά τα πρώτα χρόνια λειτουργεί ως μια στοιχειώδης σχολή τεχνικής επιμόρφωσης . Μετά την εκθρόνιση του Ὀθωνα το Πολυτεχνείο αναδιοργανώνεται και οι σπουδές συστηματοποιούνται.
Αρχικά οι περισσότεροι καθηγητές που δίδαξαν μαθηματικά ήταν αξιωματικοί του μηχανικού προερχόμενοι από την ΣΣΕ. Ο Αντώνιος Δαμασκηνός (1840-1919), συγγραφέας πολλών πραγματειών, θα διορισθεί το 1877 και θα διδάξει ανάλυση και τριγωνομετρία. Το 1884 θα τον διαδεχθεί ο Κυπάρισσος Στέφανος (1857-1917), ο οποίος εκπροσωπεί πια το πρότυπο του διδάσκοντα ερευνητή .
Στην διαδικασία της διαδοχής του το 1916 θα υποβάλουν υποψηφιότητα οι σημαντικότεροι μαθηματικοί της εποχής Π. Ζερβός , Γ. Ρεμούνδος Ν.Ι. Χατζηδάκις, ενώ για πρώτη φορά τίθεται το ερώτημα αν οι μέλλοντες μηχανικοί χρειάζονται να διδάσκονται καθαρά ή εφαρμοσμένα μαθηματικά.”